W ramach programu Złote Szkoły NBP uczniowie klas VI – VIII w lutym i marcu 2021 roku uczestniczyli w lekcjach z ekonomią prowadzonych przez panią Beatę Gościniak, panią Agnieszkę Kozicę, panią Wiolettę Janiszewską i pana Jarosława Majewskiego.
Podczas lekcji matematyki uczniowie z klas 6c i 8b planowali budżet domowy, rozmawiali o podatkach, bezpieczeństwie transakcji online, porównywali oferty poszczególnych banków i dowiadywali się czym jest i jak rozpocząć swój pierwszy biznes. Obejrzeli także cykl filmów opracowanych przez NBP: „Finanse mają się zgadzać”. Z kolei uczniowie klas 6a, 6b i 7c opracowywali strukturę swoich wydatków oraz planowali budżet Małgosi, aby pomóc jej spełnić marzenie o nowym rowerze. Ponadto tworzyli kosztorys wycieczki klasowej do Krakowa i Wieliczki oraz zaplanowali dokładnie jej przebieg. Liczyli także stan konta pana Wielickiego i pana Karwowskiego sprawdzając przy tym, czy nie posiadają oni debetów na kontach. Klasy 7a, 7b i 8a dowiedziały się, czym jest oszczędzanie oraz jak można robić to efektywnie, poznały najważniejsze powody, dla których powinno się oszczędzać, nauczyły się jak należy planować finanse osobiste oraz uświadomiły sobie korzyści i zagrożenia wynikające z zadłużania się. Uczniowie dowiedzieli się także czym jest konto oszczędnościowe oraz poszukiwali najkorzystniejszej oferty bankowej dla przechowywania swoich pieniędzy. Ponadto obliczali kwoty miesięcznych odsetek, rat oraz swój miesięczny wkład podczas spłaty zakupu tabletu.
W ramach lekcji historii uczniowie wszystkich klas VI-VIII dowiedzieli się jak i kiedy powstały pieniądze oraz jak zmieniały się w przeciągu lat. Wykonali także prace plastyczne na temat form pieniądza oraz sposobów oszczędzania. W celu podsumowania zdobytej wiedzy uzupełnili opracowany przez nauczyciela quiz.
Udział w lekcjach z ekonomią (łącznie 27 jednostek lekcyjnych) pozwolił uczniom przyjrzeć się bliżej finansom oraz dał im niezbędną i praktyczną wiedzę, która na pewno przyda się w życiu codziennym – chociażby podczas planowania własnych wydatków, także tych związanych z podróżowaniem. Przykład takiego zestawienia kosztów przygotowali uczniowie klasy 7c pod kierunkiem pani Beaty Gościniak.
https://view.genial.ly/604cb8145b3b390d8e8b8411/presentation-prezentacja-wyjazd
Materiały do pobrania:
Scenariusz lekcji - Historia pieniądza (dokument DOC)
Test - Historia pieniądza (dokument PDF)
Wszystkim nauczycielom, którzy przygotowali i poprowadzili zajęcia bardzo dziękujemy! Cieszymy się, że mogliśmy nauczyć się tak ważnej rzeczy, jaką jest gospodorawanie finansami osobistymi.