W poniedziałek 24 kwietnia 2023 roku odbyła się debata klimatyczna w ramach dwuletniego projektu „Aktywna szkoła z klimatem i zdrową atmosferą” realizowanego przez naszą szkołę we współpracy ze Stowarzyszeniem Wspólnota Bona Fide z Poznania. Projekt stanowi część programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny i jest finansowany przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię z funduszy EOG.
Debata odbyła się w formule oksfordzkiej w oparciu o tezę: „Każdy może zapobiegać smogowi i globalnemu ociepleniu”. Nad słusznością tezy spierali się ósmoklasiści, a adresatami byli uczniowie klas V-VII. Marszałkiem, czyli prowadzącą była Zofia Gajda (8a). W zespole Propozycji argumenty potwierdzające tezę przedstawiali: Wiktoria Magoch (8a), Maciej Kujawa (8a), Hubert Cichy (8a) i Aleksandra Kowalewska (8b). W zespole Opozycji byli: Antoni Binkowski (8a), Antonina Dmitrowicz (8a), Gabriela Biegańska (8a) i Julia Rapała (8b).
W wydarzeniu wzięło także udział trzech ekspertów w dziedzinie ekologii i ochrony środowiska. Byli to: prof. dr hab. inż. Roman Zarzycki z Wydziału Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej - wykładowca Katedry Inżynierii Środowiska Akademii Kaliskiej, który przedstawił uczestnikom mechanizm powstawania efektu cieplarnianego na Ziemi i jego wpływ na globalne ocieplenie, a także pan Paweł Bąkowski – Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Kalisza, który opowiedział o działaniach i inwestycjach antysmogowych oraz proklimatycznych podejmowanych przez Miasto Kalisz. Kolejnym ekspertem był pan Maciej Głowacki – nauczyciel geografii i szkolny koordynator projektu, który omówił mechanizm powstawania smogu i jego wpływ na zdrowie ludzkie.
Podczas dyskusji padało wiele przekonujących i merytorycznych argumentów zarówno z jednej jak i z drugiej strony, potwierdzających główną tezę, ale i podważających ją. Wiadomo, że każdy z nas musi troszczyć się o planetę i głosy w tej sprawie były dość oczywiste. Były jednak powody ograniczające możliwość troski o klimat. Zwracano tu głównie uwagę na wysokie koszty inwestycji proklimatycznych. Trudno było nie zgodzić się z tą argumentacją, biorąc pod uwagę ograniczone fundusze wielu rodzin.
Oczywiście celem debaty nie było znalezienie złotego środka na zapobieganie smogowi i globalnemu ociepleniu, a jedynie rozważenie różnych możliwości zapobiegania katastrofie klimatycznej. Ideą debaty było też propagowanie postaw proekologicznych i pobudzenie każdego z uczestników do refleksji nad własnym życiem w kontekście troski o środowisko naturalne.
Na koniec pani dyrektor Beata Prus oraz pani Magdalena Molczyk-Magdańska – nauczyciel plastyki wręczyły nagrody laureatom szkolnego ekologicznego konkursu plastycznego:
- I miejsce - Natalia Warzych (7a)
- II miejsce - Zofia Wierny (5b)
- III miejsce - Emilia Indyk (5c)
- wyróżnienie - Klaudia Pawełczyk 5b
- wyróżnienie - Julia Prętczyńska (5b)
Podziękowania za udział w konkursie odebrali:
- Maria Domagała (4b)
- Julia Górnicka (4b)
- Wiktoria Mrugalska (4b)
- Nadia Kowalska (4a)
- Liliana Nowak (4a)
- Lena Podhalańska (5b)
- Lena Nowakowska (5b)
- Szymon Łuczak (6c)
- Mikołaj Józefowicz (6c)
- Barbara Waszak (6c)
- Fabian Bednarek (6c)
- Blanka Kania (6c)
Debata zakończyła się wręczeniem zaproszonym ekspertom podziękowań oraz podarunków upamiętniających wizytę w naszej szkole. Gromkie brawa wszystkich obserwatorów były podziękowaniem, a zarazem potwierdzeniem jakości ekologicznego wydarzenia.