W dniach 19, 26 oraz 27 kwietnia 2023 roku nasza szkoła we współpracy z Zespołem Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu zrealizowała projekt edukacyjny pod nazwą ExtenDeck polegający na wykonaniu klawiatury wielozadaniowej, która umożliwia tworzenie własnych skrótów klawiszowych. Projekt (obudowa, PCB, oprogramowanie) został opracowany przez pana Mateusza Łańducha, a wykonanie klawiatur ExtenDeck powierzono uczniom obu szkół. W sumie powstało sześć takich klawiatur, z 15 przyciskami do przypisywania skrótów klawiszowych, umożliwiających ich użycie m.in. w programach graficznych dla ułatwienia „streamowania".
Pierwszego dnia uczestnicy spotkali się w naszej szkole, gdzie zapoznali się z technologią druku 3D oraz mieli okazję przekonwertować pliki .stl na .gcode. Następnie drukowali elementy obudowy ExtenDeck - łącznie 204 elementy do 6 klawiatur. Wykorzystany filament to biodegradowalne PLA i PETG przezroczyste, pozyskane z recyklingu po butelkach Coca-Coli.
Drugiego dnia odwiedzili ZSTE w Kaliszu, gdzie przystąpili do montażu sprzętu i lutowania komponentów elektronicznych takich jak PCB, Arduino Pro Micro, przycisków Cherry MX, konektorów, wtyczek USB Micro B.
Trzeci dzień był przeznaczony na wgrywanie oprogramowania do Arduino i aplikacji na Windows oraz przeprowadzenie testu klawiaturki ExtenDeck. Uczennica Natalia Gmach z ZSTE stworzyła specjalne grafiki, miniaturowe ikony reprezentujące różne funkcje lub komendy, które pomogły w łatwiejszym i bardziej intuicyjnym zarządzaniu różnymi akcjami podczas streamowania wideo lub nagrywania wideo.
Koordynatorem i autorem projektu był pan Mateusz Łańduch, współdziałali z nim pan Henryk Klamka, pan Sławomir Linke i pan Michał Józefiak. Realizacji podjęli się uczniowie klasy 8b: Antoni Krzywański, Cezary Krzywański, Mikołaj Juszczak oraz Maciej Skowroński, a z ZSTE w Kaliszu: Natalia Gmach, Cyprian Pawlak, Jakub Dylewarski oraz Michał Zaremba. Projekt klawiatury ExtenDeck został opublikowany na platformie https://www.printables.com/pl/model/363093-extendeck i stanowi przykład innowacyjnego podejścia do edukacji STEAM i trendów Przemysłu 4.0
Zachęcamy do obejrzenia filmu!